PUBLICATIE: BOYS+GIRLS MAGAZINE

Ze was een van de eerste Nederlandse Kindermodebloggers en heeft hiermee een indrukwekkende schare volgers gecreëerd. Maar Frederieke Wieberdink (34) doet meer. Zo werkt ze meer dan ieder ander regelmatig samen met retailers en leert ze hen hoe om te gaan met social media. Haar vrije tijd brengt ze door met haar kinderen Doutzen (7) en Oliver (3) en man Sjoerd Brouwer (42), met wie ze in Utrecht woont.

Je was een van de eerste echte Nederlandse bloggers in kindermodeland. Hoe ben je hiertoe gekomen?
” In 2009 was ik net moeder geworden en werkzaam bij Noahs, een kinderwinkel in Utrecht. Ik was al veel met social media bezig en hield sinds 2008 al een blog over ondernemerschap bij. Langzaamaan begon het steeds meer te kriebelen. Ik wilde zelf iets ondernemen. Ik houd van schrijven en het opzetten van een website was mij niet vreemd. Ik besloot andere moeders te inspireren met kindermode. Het was een soort uitlaatklep en ik had ook wel wat te melden. Al vrij snel zag ik dat het een succes kon worden, want wat ik deed was er immers nog niet.”

Hoe zag het concept van Kindermodeblog bij de start eruit en is dit in de loop der tijd veranderd?
” Het concept is vrijwel hetzelfde gebleven. Ik word zelf nog steeds heel blij van kinderkleding en dat gevoel wil ik zoveel mogelijk overbrengen. In het begin postte ik meer mijn persoonlijke smaak, die zich richtte op de niche merken, maar toen Kindermodeblog groter wel, hoorde ik steeds meer dat er ook behoefte was aan een bredere smaak en budget. Aangezien ik voor elke moeder en elke portemonnee inspirerend wil zijn, heb ik uiteindelijk de keuze gemaakt om het breder te trekken.”

Inmiddels zijn er meer kindermodebloggers dan toen je startte. Wat is jouw onderscheidende factor?
” Kwaliteit, professionaliteit en vernieuwing. Veel dingen die ik als kindermodeblogger heb gedaan, deed ik als eerste. Zo was ik de eerste blogger die een professionele fotograaf in de arm nam voor fotoshoots en Instagram posts. Daarnaast ben ik niet alleen een blogger, maar ik heb met Kindermodeblog ook echt en bedrijf opgezet dat mensen in dienst heeft.

Onlangs lanceerde je Sparkle26, waar je uitsluitend editorials laat zien. Waarom?
“De content op Kindermodeblog is vluchtig. We posten veel, het wordt snel bekeken en mensen gaan weer door. Sommige mooie dingen die we maakten, kwamen daarom niet tot z’n recht. Ik wilde graag laten zien waartoe ik nog meer in staat was. Ik heb heel veel creativiteit in me en wilde de shoots echt laten knallen. Bovendien wilde ik dat de content langer zichtbaar was. Daarom heb ik dit slow content concept gelanceerd. Het is eigenlijk een tegengeluid. We leven in een hectische tijd waarin mensen maar heen-en-weer vliegen. Ik wil mensen juist weer even stil laten staan en bewust laten genieten van mooie dingen. En dat doet Sparkle26.”

Je doet ook styling events. Wat levert dat een retailer op?
” Ze krijgen door mijn bereik heel veel traffic naar de winkel, wat ook veel nieuwe klanten oplevert of meer aankopen door bestaande klanten. Wat we ook horen is dat na het event er juist nieuwe klanten naar de winkel komen. Naderhand zien ze op Kindermodeblog of bij andere klanten de foto’s online staan en dan willen ze toch even een kijkje nemen in de winkel. Het is niet alleen leuk om te doen voor je klanten, maar het lever je tegelijkertijd ook heel veel op.” 

Naar welke beurzen ga je?
” Playtime, Kleine Fabriek, Pitti Bimbo en The Little Barcelona. Op Playtime zie ik de meeste merken waarmee ik zelf een klik heb. Maar Pitti Bimbo brengt weer een hele brede collectie aan merken. En daar kan ik ook geïnspireerd raken door de sfeer en de stad zelf. Deze zomer ga ik sowieso naar de Pitti in Florence

Wat zijn jouw favoriete merken voor jouw kinderen?
” Ik ben erg breed georiënteerd en kijk meer naar kledingstukken dan naar merken. De lijst aan merken in de kast van mijn kinderen is eindeloos; Mini Rodini, Bobo Choses, Tiny Cottons, Billy Blush, Name It, Sproet en Sprout, Scotch ‘R Belle & Shrunk, Organic zoo, Repose AMS, Popupshop, Iglo+Indi,  Bangbang Copenhagen, Gardner and the Gang en dan vergeet ik er vast nog een paar

Hoe belangrijk is de prijs bij het kopen van kleding, schoenen & accessoires?
” Ik ben redelijk prijsbewust. Als ik een leuke trui zie van 150 euro, koop ik het toch niet snel. Aan schoenen en winterjassen geef ik wel meer geld uit, want die moeten ze elke dag dragen. Maar verder let ik hel goed op de prijs.”

welk advies zou je retailers willen geven?
” Behalve dat in de winkel alles moet kloppen en de kleding netjes ingehangen moet zijn, is ook de zichtbaarheid op social media van groot belang. Ik merk dat ik zelf ook vaker naar die winkels ga die online actief zijn. Het is een redelijk goedkope manier van reclamemaken en het is dus een gemiste kans als je er niet alles uithaalt wat er in zit.”

Denk je dat iedere retailer weet hoe ze dat moeten doen?
” Nee zeker niet, maar dat kun je leren. Daarom ben ik gestart met social media cursussen voor winkeliers. Daarin leg ik uit hoe social media werkt en ik leer hoe je een strategie ontwikkelt. Daarnaast geef ik gedetailleerde tips voor de perfecte post. Als je het goed doet, vergroot je jouw bereik en dus ook de winst.”

Toekomstplannen?
” De website wordt op dit moment in een nieuw jasje gestoken en verder wil ik mijn positie als kinderkledingstylist uitbouwen. Winkeliers kunnen me ook inhuren om winkel-technisch advies in te winnen, bijvoorbeeld op het gebied van collectievoering. Verder heb ik ook nog een droom om internationaal te werken. Maar anderen blijven inspireren met de kennis die ik heb opgedaan en natuurlijk met kindermode, zal als een rode draad door mijn leven blijven lopen.”

Plaats een reactie